P90488649_lowRes_bmw-x1-xdrive23d-and.jpg

Kostenbesparing.

Alle financiële voor- en nadelen van elektrisch rijden op een rijtje.

Is elektrisch rijden goedkoper t.o.v. een brandstof motor?

We vallen maar meteen met de deur in huis. Een van de belangrijkste vragen bij de overweging om elektrisch te gaan rijden, gaat over mogelijke kostenreductie: is zo’n elektrische auto nu echt goedkoper dan een brandstof auto? Het eerlijke antwoord: ja, maar het voordeel slinkt. Het wás vooral veel goedkoper. Dit lichten we op deze pagina graag aan je toe.

Elektrisch rijden wordt momenteel minder zwaar belast als rijden op fossiele brandstof. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders.

Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kun je rekenen op fiscale voordelen. Deze voordelen worden wel langzaamaan afgebouwd. 

Lage bijtelling

Wanneer men een elektrische auto leaset en deze ook privé in gebruik heeft, betaalt men een lager bijtellingstarief dan wanneer men in de zelfde situatie gebruik zou maken van een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken.

Het bedrag waarover de lagere bijtelling wordt berekend, zakt in 2023 naar 30.000 euro. In de jaren daarna blijft dit gelijk. In 2025 wordt het bijtellingspercentage echter opgeschroefd naar 17%. Vanaf 2026 geldt ook voor de volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22%. Over de volle cataloguswaarde. In een schema ziet dit er als volgt uit:

2023

2024

2025

2026

16%

16%

17%

22%

€ 30.000,-

€ 30.000,-

€ 30.000,-

N.V.T.

P90423597-highRes.jpg

De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de ‘willekeurige afschrijving milieu-investeringen’ (Vamil) zijn sinds 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto’s. De reden daarvoor is dat de overheid heeft besloten dat elektrische auto’s momenteel gangbaar zijn in de markt en daardoor geen stimulans bij de eindgebruiker meer nodig hebben. Waterstofauto’s, auto’s met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens komen wel nog in aanmerking voor MIA/Vamil.

P90405597_highRes.jpg